mandag 12. april 2010

AU!

Jeg har vært hos tannlegen i dag. Det var vondt. Det var skikkelig vondt for jeg har en tilstand i seksårsgjekslene mine som heter Hypoplasi;

hypoplasi. (av hypo- og gr. 'danne, forme'), minsking i et enkelt vevselement i et organ eller redusert utvikling av et organ.

Vevselementet jeg mangler er emalje. Det vil si at nærvene er overfølsome, noe som igjen betyr at bedøvelsen ikke virker noe speielt godt. Tannleger beskriver det som ekstrem ising i tennene. Tannleger har ikke hypoplastisk emalje... JEG kaller det ekstremt stor spiker gjennom tanna. Som vris rundt. Sakte. Det er det vondeste jeg har vært med på! Det topper smerteterskelen min!

Tannlegen ga meg valium før inngrepet så jeg skulle være rolig... Det funka dårlig.

Jeg har ikke gjort noe med disse tennene siden jeg var 7, men jeg husker at det var vondt, men at tannlegene ikke trodde meg fordi de hadde satt så mange bedøvelser. Og tror du ikke jeg fikk den beskjeden i dag og?!

"Jeg tror nok deler av smerten du føler er pga. lyden du hører."

Asså faen i føkkings helvete!!! Det er IKKE psykisk smerte jeg føler! Denne gangen var jeg gammel nok og tøff nok til å si i fra til de voksne. Selv om jeg hadde ligget og grått der som en liten sjuåring (det er så jævla vondt!) så spytta jeg ut de apparatene jeg hadde i munnen og snerret:
"Jeg har vondt! Jeg gir faen i lyden! Det er så vondt at jeg ikke hører noe som helst!"
Det sa jeg det! Og de kapitulerte, men tannlegen liret allikevel av seg at søsteren hennes hadde værre hypoplasi enn meg. As if I føkking care!!! Hvorfor tror folk at det er en trøst å fortelle folk in pain at det er folk som har det værre? Da føler jeg meg jo bare dum! Ah! Dette er den værste smerten jeg har opplevd, og akkurat nå er jeg villig til å vedde på at barnefødsel er en tur i parken i forhold, så da er det det værste jeg kan tenke meg! Jeg klarer ikke tenke meg noe værre! Så ikke fortell meg om værre ting!!!



Det som jeg synes er så urettferdig da, er at bortsett fra disse hersens seksårsgjekslene mine, så får jeg alltid skryt av resten av tennene mine. Null hull og sterke som fjell. Tannlegen spør til og med om jeg har hatt regulering, noe jeg ikke har. Så det er surt at jeg allikevel må tortureres OG betale for det. Heldigvis, i og med at det er en medfødt skade, så tar NAV størstedelen av regninga.


Ellers får jeg litt skjenn for at jeg ikke bruker tanntråd regelmessig. Skal prøve å bli flink nå! Men det blir nok mer ukentlig enn daglig. Det er så kjedelig!

Sånn! Ferdig med sytinga for i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvis jeg synes du er teit eller urimelig kan det godt tenkes jeg sletter innlegget ditt.

Hvis du er snill og søt kan det godt tenkes at jeg blir glad i deg.

Hvis du er saklig og rettferdig er det mulig du åpner øynene mine.