mandag 23. februar 2009

Retro

Jeg ble brutalt dradt tilbake til 90-tallet i dag.

Men det var helt og holdent min egen feil. Jeg fikk plutselig dårlig tid etter å ha sittet og surfet meg gjennom ulike blogger og føyk ut døra.
Jeg hadde tre ting jeg skulle gjøre:
1: Bytte et par sko som det hadde gått hull på
2: Levere en biblioteksbok
3: Møte en venninne rundt to på Galgeberg-ish.

På vei til biblioteket oppdager jeg til min forferdelse at mobilen min ikke er med! Den er ikke i vska, ikke i bukselomma og ikke i jakkelomma og når jeg tenker meg om så kan jeg ikke erindre at jeg noensinne dro den ut av laderen og puttet den i lommen sin i veska.

Ok. Rolig nå. Dette årner seg... Jeg kan... ringe venninna mi... fra en sånn telefonkiosk... Hvor er de blitt av nå om dagen? Hva er nummeret hennes igjen?

Min første mobil var en Alcatel. En av de der du dro ut antenna og som lyste orange fra det digitale displayet... Og som ikke hentet fram mobilnummeret til de jeg textet med. Du måtte taste det inn selv. Så en gang i tiden kunne jeg dette nummert utenatt... Det var noe... 99...73? 83...?

Jeg hadde flaks. Jeg møtte en annen venninne som var så snill å både la meg sende avsted et personsøk til 1881 og la meg ringe fra mobilen hennes.

Vi avtalte å møtes prikk 2 ved Ica'en. Så det årna seg.

Men det får meg til å grave i hukommelsen. Hva gjorde vi før mobilen? Spesifiserte vi virkelig møteplasser? Var vi punktlige? Hva gjorde vi hvis vi ble seine? Hvis det var kontroll på trikken? Hvis vi ikke rakk bussen i det hele tatt?

Jeg husker vagt at jeg og èn spesiell venninne hadde kondomeriet som fast møteplass. No confusion liksom. Men til og med da hendte det jeg måtte vente opptil 20 min etter avtalt møtetid før hun dukket opp. Hva fylte jeg tiden med da? Ikke Snake i alle fall.

6 kommentarer:

  1. Jeg er gammel nok til å huske det var 2-3 års ventetid for å få en fasttelefon. Og enda lengre for å få en OBOS-leilighet. Medlemsskap ble gitt som dåpsgaver. Planøkonomi ble det kalt den gangen av Arbeiderpartiet. Og det var en radiokanal og en TV-stasjon.Og folk betalte svart, under bordet for å bytte leiligheter og leiegårdene forfallt pga av leieprisreguleringer som gjorde at gårdeierne gikk med dundrende underskudd. Det var tider det.
    Dengang da det var det tlf kiosker på "hvert gatehjørne".
    Og selvfølgelig gutteslamper som kuttet ledningen til "luren".

    Nå har vi fortsatt det samme. Køer.
    Men nå gjelder det folks helse.
    Og hjelp når arbeidsgiver går konkurs.

    Jeg stiller meg spørsmål om hvor fornuftig det er å la politekere bestemme i detalj omtrent alt i det norske samfunn.
    Det burde da vel være nok å sette rammebetingelser og så konsentrere som om de virkelig prinsippielle saker.

    SvarSlett
  2. Jeg er ikke så gammel...

    Var det ikke sykekøer da du var liten? Fikk ALLE den hjelpen de trengte?

    Jeg synes, og jeg synes så mangt, at du beskriver Norge som et slags demokratisk diktatur. Stemmer det?

    SvarSlett
  3. Konstitusjonelt demokrati, kalles det.

    SvarSlett
  4. Aha! Sånne store ord er så vanskelig å gjøre forskjell på!

    Men det blir beskrevet som et demokratisk diktatur da... Der over... Fra TorAa. Synes jeg.

    Godt vi har hverandre til å passe på! ;)

    SvarSlett
  5. ååååh, det var en fin dag, da vi kræsjet i hveranrdre og fikk en fika (lunch?) på Teddys midt på blanke mandagen:)

    SvarSlett

Hvis jeg synes du er teit eller urimelig kan det godt tenkes jeg sletter innlegget ditt.

Hvis du er snill og søt kan det godt tenkes at jeg blir glad i deg.

Hvis du er saklig og rettferdig er det mulig du åpner øynene mine.